Január 7-én debütált a Netflixen a Pieces of a Woman című dráma, amely azon kívül, hogy megindító és felejthetetlen, óriási büszkeséggel tölthet el minket, magyarokat. 

Mundruczó Kornél és Wéber Kata első angol nyelvű projektjéről van szó, amelyet eredetileg “csak” Magyarországra terveztek. A film a 77. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon is szerepelt, ahol a diákzsűri által a Legjobb filmnek járó Arca Cinema Giovani-díjat nyerte el. Nem mellesleg Vanessa Kirby kapta a legjobb színésznőnek járó Volpi Kupát. A Pieces of a Woman excetuve producere nem mellesleg Martin Scorsese, akit remélhetőleg senkinek sem kell bemutatni. Wéber Kata a saját színdarabjából írta meg a szkriptet, amelyet Mundruczó kiválóan rendezett meg; a Netflix gyorsan lecsapott a lehetőségre, és megvette a jogokat. 

Mundruczó Kornél és Wéber Kata

 

Milyen jól tette! Az előzetes és a pozitív kritikák miatt is nagyon vártam a filmet, ráadásul nagyon drukkoltam, hogy a magyarok által készített produkció elnyerje a nézők tetszését. Mint művészeti alkotás természetesen, hiszen maga a téma, az ábrázolásmód, a végkifejlet és a történet nem vidám. Egy kőkemény drámát kapunk, egészen bravúros rendezéssel és kiváló színészi játékkal, rengeteg szimbolikával és metaforával. 

Pieces of a Woman a film címe, amely annyit tesz nagyjából szabad fordításban, mint Egy nő darabjai. Bár látszólag egy házaspár, illetve közvetlen hozzátartozóik tragédiáját láthatjuk, a középpontban egy nő van. Egy nő, a nő, Martha, akit Vanessa Kirby alakít. Férjével, Seannal éldegélnek Bostonban, és gyereket várnak. A szokásos előkészületekből, mint a családi autó vásárlása csöppenünk bele szinte in medias res az eseményekbe. Bohóckodás otthon, a pár kapcsolatának rövid bemutatása néhány jeleneten keresztül, majd egy olyan szűk fél óra, amely ledönt a lábunkról. Martha és Sean ugyanis megbeszélték, hogy a kórházi “kényelem” helyett lakásukban adnak otthont a születendő gyermeküknek. Miután a nő vajúdása elkezdődik, értesítenék a bábát, de ő épp másik szülésnél van, így érkezik meg egy kvázi idegen szülésznő, hogy segítsen a baba világrahozatalában. A szülésnél komplikációk lépnek fel, és a baba pár perc élet után meghal. 

 

Kissé szokatlanul ezután kapjuk meg a főcímet, Pieces of a Woman. A film olyan erővel szippant magába, hogy még lélegezni is alig merünk. Az első szűk fél óra (látszólag) vágás nélküli dráma, amely egy vidám estének indult, de felfoghatatlan tragédiába torkollott. Mundruczó egészen elképesztő érzékkel mutatta be ezt a folyamatot, okosan pásztázik a szereplők és a történések között, mindig test közelben van, így még közelebbről érzékelhetjük az érzelmek széles skáláját. Benjamin Loeb operatőr világszínvonalú munkát végzett, valós időben követhetjük az otthon szülés folyamatát, amelybe mi magunk is belemerülhetünk, és emiatt – is – jobban átérezzük a történteket. Nem tudom elégszer kihangsúlyozni, hogy a kapott érzelmi hatások ilyen szintű vizuális ábrázolásához autentikus színészi alakítás is szükségeltetik, amelyet mind Vanessa Kirbytől, mind Shia LeBeouftől is maximálisan megkapunk. 

A prológust követően a film a gyásszal foglalkozik. Az ember lehet együttérző és érzékeny, de el kell fogadni, hogy vannak olyan tragédiák az életben, amelyek számunkra felfoghatatlanak. A film a főcímet követően azt mutatja be, hogyan dolgozza fel a gyermek elvesztését a környezet. Nem csak az anya, de a közvetlenül érintett emberek reakcióját is nyomon követhetjük. Egy gyermek elvesztése egy anyának felfoghatatlan gyász, és sajnos Wéber Kata saját élettapasztalatát is fel tudta használni az írásban. Ettől is lehetnek a látottak hitelesek és személyesek, egy férfi sosem tudna szerintem ilyen szinten írni ebben a témában.

Már a kezdő képsorok bemutatják, hogy Martha és Sean külön világból érkeznek. Ez a szerelem és a gyerekvárás lila ködében nem szokott számítani, de egy tragédiát követően minden kis különbségnek jelentősége van. A gyász feldolgozása pedig egyébként is teljesen személyes, mindenki máshogy éli meg, máshogy él együtt vele. Martha és Sean máshogy dolgozzák fel kislányuk elvesztését, amely egyre nagyobb konfliktusokat okoz, amelynek egyik közvetlen katalizátora Martha anyja, aki már a kezdetektől rossz szemmel nézett az alsóbb osztályokból érkező vejére. A gyászfeldolgozás egyben a két szülő elidegenedésének velejárója, és Kirby és LaBeouf félelmetesen mutatják be két szerelmes ember egymástól való eltávolodását. Egy idő után semmi nem tudja kiegyenlíteni a kettejük között levő osztálykülönbséget és az ebből is fakadó különböző vérmérsékletet. Bár két szerelmest láttunk a kezdetekben, utóbb már nem értjük, hogy lehettek egyáltalán együtt, annyira máshogy látják a világot. 

 

Mundruczó filmje hármas felosztású. Az első szakasz a szülés, valamint a gyermek elvesztése, a főcímig. Ezt követőem az anya, az apa, valamint az anyós gyászát láthatjuk. Martha anyját a mindig zseniális Ellen Burstyn játssza. A már 88 éves színésznő ügyesen hozza a kezdetben fő gonoszként beállított, majd lassan emberi arcát megmutató anyóst. A harmadik szakaszban a bába tárgyalását láthatjuk, amelynek csúcspontja Martha monológja. Maga a történetvezetés egyébként egyszerű, a film képi világát pedig főleg az eklektika uralja. A Pieces of a Woman a rendező előző filmjeihez képest (Delta, Fehér isten, Jupiter holdja) sokkal emocionálisabb, mégsem csap át giccsbe, ezen a szinten megmarad európainak, amely egyedibbé teszi. Rendkívül tetszett, hogy odafigyeltek a részletekre. Olyan apróságokra gondolok, mint Martha elhanyagolt körme, vagy hogy egy borzasztó tragédia után is vannak kötelező teendők, legyen az egy vásárolandó gyerekkoporsó, egy családi autó eladása vagy a jogi ügyek intézése.

This image released by Netflix shows Ellen Burstyn in a scene from “Pieces of a Woman.” (Benjamin Loeb/Netflix via AP)

A film tele van egyébként ügyes költői képekkel és szimbólumokkal. Az alma, mint az élet metaforája végig ott van előttünk, és a befejezést is ez teszi elviselhetőbbé. A kisgyerek születése és az alma vonatkozása nem idegen ábrázolás például a keresztény kultúrákban. Nem véletlen az sem, hogy az Éva név is szerepel a filmben. Az idő múlásának fizikai “jegyei” is vannak, amelyet egy híd építésén keresztül mutatnak be a készítők. Ez persze a film lineáris történetvezetésének egyik védjegye, ezáltal tudjuk, mennyi idő telt el a gyermek elvesztése óta.  Az külön dráma, hogy a két oldalról épülő híd elkészültét, amelyben egyébként az apa is segédkezett, már nem párként éli meg a két tragikus sorsú szülő. Sőt, a híd jelképe pont a fordítottja lesz annak, amelyet várnánk, hiszen a helyett, hogy kapcsolatokat kötne össze, “életet mentene”, éppen az ellenkezőjét látjuk. Se élet, se szerelem, se kapcsolat. 

 

Szót érdemel még a film zenéje, amelyet nem kisebb név, mint Howard Shore komponált. A mozi egyik kisebb hibája szerintem, hogy úgy lehettek vele Mundruczóék, hogy ha már itt van egy világhírű zeneszerző, akkor kihasználjuk ezt a lehetőséget, és így több helyen indokolatlannak tűnt a filmzene. Ez persze a színészi játék dicsérete is egyben.

És ha már színészi játék. Vanessa Kirbyről tényleg csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Egy díjat már bezsebelt, nem lennénk meglepte, ha ezt több követné. Igen, az a bizonyos aranyszobrocska is esélyes szerintem, bár itt talán közbeszólhat némi “politika” is. Fontos kérdés, hogy a mindig érzékeny akadémia hogyan tolerálja Shia LeBeouf ügyét, és ezáltal mennyire “bünteti” adott esetben Mundruczóék kiváló alkotását. LeBeoufot én annak ellenére sem kedveltem soha, hogy a Disturbia a kedvenc thrillereim között van, most azonban igazságtalanság lenne nem megemlíteni, mennyire hitelesen hozza a szürke kis munkást, aki kilóg a felsőbb osztályok kifinomult asztaltársaságából. A mimikája, a kirohanásai, a szegényes szókincse mind-mind tökéletesen leírja a karaktert. 

 

 

Mundruczó Kornél és Wéber Kata közös produkciója egy kivételes erejű drámai alkotás, amely próbálja bemutatni a lehetetlent. Vagyis milyen az, amikor valakinek meghal a pár percet élt gyermeke. A Pieces of a Woman túlzás nélkül a Netflix és a közelmúlt egyik legjobb alkotása. Mivel lélektani drámáról van szó, így szerintem az sem zavaró, hogy nem moziban, hanem az otthonunkba láthattuk az alkotást. A film szerintem több szempontból is sorsfordító lehet. Ott van Mundruczó és Wéber Kata esete, akik felléptek arra a bizonyos térképre, és minden kétséget kizárólag ott a helyük a legnagyobbak között. Rajtuk kívül Vanessa Kirby számára lehet ez a mozi fordulópont. Játékával bizonyította, hogy nem csak szép, de rendkívül tehetséges színésznő. Általa közelkerültünk megérteni, milyen lehet egy szinte halvaszületett gyermek anyjának fájdalma. 

 

A Pieces of a Woman a Netflix műsorán található, magyar szinkronnal

Az előzetes:

1134 megtekintés.

Megosztás: