“”Neked adom a testem, hogy ketten eggyé váljunk, neked adom a lelkem az idők végezetéig.”

„Rendszeresen tűnnek el emberek. Fiatal lányok szöknek meg otthonról, kisgyerekek kószálnak el szüleik mellől, és utána soha többé nem látják őket. Háziasszonyok fogják a kosztpénzt és elmennek egy taxival a pályaudvarra. Sok eltűnt embert megtalálnak végül. Végtére is az eltűnéseknek megvan a maguk magyarázata. Általában…”

Ez a gondolatmenet volt a nyitánya 2014-ben a Starz csatorna saját gyártású sorozatának, az Outlandernek. A széria elképesztő népszerűségre tett szert világszerte, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a tény, hogy immár 2020-ban, az ötödik évadot sugározza belőle a Netflix, a produkció népes rajongótáborának örömére. Hálásak azonban főként Diana Gabaldon amerikai írónőnek lehetünk, ugyanis folytatásos regényként ő vetette papírra ezt a pazar történetet, amelyet később tizenkilenc forgatókönyvíró és huszonegy rendező pallérozott szinte tökéletesre, hogy minden egyes évad fenntartsa az érdeklődésünket. A zseniális alakítást nyújtó, kiváló színészek pedig tettek róla, hogy örökre beköltözhessenek ezek a karakterek a szívünkbe, vagy épp gyűlöletünk mélyre ásott nyirkos vermébe.

A 20. században, egészen pontosan 1945-ben, méghozzá néhány hónappal a világháborút követően, Claire és férje, Frank egy skót városba, Invernessbe érkezik. Mindketten fontos szolgálatot tettek hazájuknak, a fiatal nő hadiápolónőként, a férfi pedig hírszerzőként. Mivel az elmúlt néhány évben alig találkoztak, így afféle második nászútnak szánták a skóciai kikapcsolódást. Ellátogatnak Leoch kastélyának romos falaihoz is, ami egykor a Mackenzie nemzetség földesurának ősi otthona volt. Claire nem is sejti, hogy ez a hely alapjaiban változtatja majd meg az életét, épp úgy, mint az a felfedezés, amit – eredeti szakmáját tekintve – történész férje, Frank és a helyi tiszteletes tesznek. Régi dokumentumokon keresztül genealógiát végeznek, és rájönnek, hogy Frank egyenesági leszármazottja egy Jonathan Wolverton Randall (gúnynevén Black Jack Randall) nevű férfinak, aki a 18. századi brit hadsereg egyik hírhedt, kegyetlen kapitánya volt.

Közeledik a Samhain (November közeli, kelta ünnep, ebből alakult ki a Halloween), így a Cocknamonn Rock tetején, egy Craigh Na Dun nevű helyen a lokálisok egy csoportja, afféle ősi druida szertartáson vesz részt, amelyet titokban a házaspár is végignéz. Mindkettejüket ámulatba ejti a látottak misztikussága. Később Frank és a tiszteletes tovább folytatja az izgalmas kutakodást, Claire pedig lefoglalva magát, automobillal visszatér a hegyre. A kőtáblák között hangos morajlásra lesz figyelmes, így közelebb hajol az egyikhez, és megérinti azt. A következő pillanatban már arra eszmél, hogy a földön fekszik, ám valami nem stimmel körülötte. A városka, ami a hegy lábánál fekszik, mintha teljesen megváltozott volna. Ám az igazán sokkoló felismerés csak ezután jön. A kövek ugyanis kitépték őt a 20. századból, és átemelték a 18. század kellős közepébe, ahol a háborútól és portyázó klánoktól sújtotta skót felföldön sassenach, azaz angolszász/külföldi/idegen válik belőle, legalábbis a barbárnak tűnő helyiek szemében.

A kétségbeesett nőt a véletlen pont a már említett kegyetlen kapitány útjába sodorja, akinek erőszakos viselkedéséből kap is egy aprócska szeletet. Szerencséjére épp időben menekíti ki a férfi karmaiból egy skót lovas, aki a bajtársaihoz viszi. Claire nővéri múltja itt kapóra jön, ugyanis az egyik fiatal férfi kificamodott vállát ő teszi helyre. Tettével némileg kivívja az ott lévők tiszteletét, és a sérült Jamie háláját. Több napos, kalandos lovaglás után a skót férfiak hazatérnek Leoch várához, Claire-rel az oldalukon, oda, ahol a fiatal nő nemrég még a férjével sétálgatott, s ami most ott áll előtte 202 évvel korábban, teljes valójában, sértetlenül, körbevéve egy halom 18. századi emberrel. Claire minden vágya, hogy mielőbb visszatérjen saját évszázadába, ám azonnal átlátja a helyzetet, hogy ez korántsem lesz egyszerű feladat, így nincs más választása, titkát megőrizve, egyelőre a Mackenzie-k között marad, ami egyet jelent azzal is, hogy tulajdonképpen egy olyan kor foglya lesz, amely tele van erőszakkal, ahol a gyógyszerek még nem léteznek, vagy igen kezdetlegesek, ahol az intrika, a babona és a boszorkányégetés szinte mindennapos, és ahol egy felvilágosult, értelmiségi, karakán nő bizony nagyon hamar a figyelem középpontjába kerülhet, és az érdeklődés nem minden esetben baráti, vagy tisztességes…

Szerencsére akad valaki, akivel igazán és őszintén közel kerülhetnek egymáshoz, és aki védelmezője lesz az öntudatos nőnek. Egyikük sem sejti ekkor még, hogy kettejük találkozása egyben végzetükké is válik, s kihatással lesz mindenre és mindenkire az elkövetkezendőkben. Sorsok fognak megváltozni, életek mennek tönkre és érnek véget, a szerelem, valamint az önfeláldozás oltárára saját maguk fognak felfeküdni, miközben mások darabokra törik a lelküket, s mindezt azért, hogy megóvják azt, aki szívüknek a legkedvesebb lesz: a másikat.

Sajnálatos módon a Netflix platformján valamiért csak a 2. évadtól érhető el a sorozat, így egyéb filmes/sorozatos oldalt javasolnék az első évad 16 epizódjának megtekintéséhez. Azonban miután ezen a kis buktatón sikeresen túljut az elszánt néző, immár itt az oldalon, zavartalanul folytathatja ezt a magával ragadó történetet, egészen az aktuális, 5. évadig. Higgyétek el, megéri! Nem véletlenül ajánlom a sorozatot, ugyanis elképesztően kalandos és embert próbáló lesz a szereplők sorsa, mi pedig a képernyő előtt ülve hol mosolyogni, hol ujjat tördelni, hol felszisszenni, és talán még könnyezni is fogunk. A skót felföldön túl; együtt hánykolódhatunk majd a tengeren a sorozat hőseivel; beleshetünk a francia udvar mérgekkel, áskálódásokkal és rizsporos parókáival teletűzdelt udvarába; vadregényes tájak fái között megbúvó indiánokkal nézhetünk farkasszemet; valamint ízelítőt kaphatunk az egykori rabszolgatartás kegyetlen világából is, ha hagyjuk, hogy a széria részről-részre kitárulkozzon előttünk.

Diana Gabaldon –aki egyébként maga is feltűnik az első évad 4. részében egy cameoszerep erejéig – egy olyan magával ragadó miliőt álmodott meg, amit a sorozat készítőinek sikerült gondos, finom munkával átemelniük a regényekből mozgóképre, és amely a költségvetésnek hála elképesztően nívós minőségben elevenedik meg epizódról-epizódra. Ámulatba ejtő tájak, impozáns díszletek, színvonalas jelmezek és kellékek jellemzik, a gyönyörű zenei aláfestésekről nem is beszélve. A főcímként szolgáló dalnak (Raya Yarbrough & Bear McCreary – Skye Boat Song) pedig olyan magával ragadó, varázslatos hangulata van, ami önmagában is megérinti az ember lelkét, és természetesen tökéletesen illeszkedik a sorozat egészéhez. Az írott mű nemcsak New York Times Bestseller lett egyébként, de a kritikusok tetszését is elnyerte, a széria alkotói és a szereplők pedig számtalan jelölést tudhatnak a magukénak, amelyekből eddig összesen 28-at sikerült díjra váltaniuk. Fejtegethetjük az Outlander sikerének kulcsát, ami azonban egészen biztos: a hiteles történelmi háttér; a karakterek részletes ábrázolása – amit a színészek egytől-egyig zseniális alakításokkal csak tetőznek; a jó és a rossz örök csatározása; a barátság kortól, nemtől való szuverenitása és fontossága; a korszakoktól független családi összetartás; vagy épp a szerelem megdöbbentő ereje, ami egészen biztos, hogy köztük van.

A gyönyörű, egykori modell, Caitriona Balfe elképesztően hiteles a karakterében. Minden rezdülése emberi, maníroktól mentes. A 20. században épp úgy megállja a helyét, mint a 18. században, ahogy „jól működik” fiatal nőként, feleségként, anyaként, barátként és gyógyítóként is egyaránt. Tökéletesen átadja az intelligens, szenvedélyes, jólelkű, talpraesett nő, Claire vívódását is a „két világ és a két férfi között”. Alakításával igen hamar belopja magát az ember szívébe. Kellemes orgánumával pedig még közelebb hozza a nézőt a történethez, és a figurához, ahogy gondolataival narrálja az epizódokat. Sam Heughan skót színész szerencsére nemcsak egy genetikai lottónyertes, hanem tetőtől talpig Jamie Fraser, a „jó fiú”. Mintha csak ráöntötték volna a szerepet. A közel két méter magas színészt azóta láthattuk már többek között az A kém, aki dobott engem, vagy legutóbb a Bloodshot című filmekben is. Jelen karakterében jól érezhető a jellemfejlődés is, ahogy a kissé forrófejű, nagy igazságérzettel megáldott, fiatal férfiből a megpróbáltatások, a szerelem és persze az idő (évadok) előrehaladtával egy megfontoltabb, komolyabb, (de azért még kellően érzékeny) férfi válik. Szimpatikus és olykor még humoros is. Partnernőjével közös jeleneteik szenvedélyesek, karakterük kapcsolata irigylésre méltó, szerelmük kortalan és példaértűkű. Álompár.

Tobias Menzies (Terror, Róma, Black Mirror) minden színész álmát kapta meg, lehetőségként, és ő élt vele. Nem is akárhogy. Két karaktert is játszik a sorozatban, úgymint Frank Randall történészt (Claire férje a 20. században), valamint ősét, Jonathan Wolverton Randall kapitányt. Döbbenet, amit és ahogy művel. A levegő is megfagy körülötte, amikor a szadista brit katona bőrébe bújik. A világ egyik legkegyetlenebb, legfélelmetesebb, legsötétebb lelkű főgonoszát keltette életre, akit egyhamar nem feledünk, miután képernyőn keresztül találkozunk vele. Ellenpólusként megkapjuk tőle a 20. századi, nyugodt természetű, jámbor Franket, aki mindent megtenne azért, hogy mielőbb visszatérjen hozzá imádott felesége, aki egyik pillanatról a másikra tűnt el (szó szerint) az életéből. Szimpatizálunk vele, vesztesége miatt sajnáljuk, ugyanakkor eléri, hogy meglepődjünk egy-egy tettén, és még véletlenül se merüljön fel bennünk a „papucs férj” gondolata. Zseniális színész, az már egyszer biztos.

Borzasztó, ami a világban és hazánkban zajlik. A lehetőségekhez mérten mindenki maradjon otthon, vagy ha már kénytelen kimozdulni, a megfelelő óvintézkedésekkel, felelősségteljesen tegye mindezt. Óvjuk magunk és környezetünk egészségét. Az időt pedig használjuk fel bölcsen. Gazdagítsuk ismereteinket, olvassunk, beszélgessünk szeretteinkkel, társasozzunk egy jót, vagy filmezzünk, sorozatozzunk. A Netflix ebben most is tökéletes partner. Az Outlander pedig nemcsak egy opció, de cirka egy órás, minőségi epizódjaival tökéletes választás is. Jó egészséget, jó szórakozást kívánok!

10/9,5

Írta: Aleva Zoli

396 megtekintés.

Megosztás:

0 comments

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>