Ezúttal egy kiváló filmet ajánlunk!

Érdekes következményei vannak, ha az ember igazán sok filmet néz. Tapasztalatom szerint kialakul egyfajta rezisztencia a klisés írói és rendezői megoldásokkal szemben, másképpen megfogalmazva, magasabbra kerül az ingerküszöb. Az ezerszer látott, jól bejáratott toposzok már nem lesznek elegendőek a hatás kiváltásához. Viszont, ha gyakori filmfogyasztóként rátalálunk valami igazi gyöngyszemre, akkor sokkal inkább tudunk érte lelkesedni, értékeljük, hogy végre valami ismét meglepett, elgondolkodtatott minket, egy alkotás újra hatást gyakorolt ránk. Nos, velem valami hasonló történt a minap, amikor is rábukkantam a Szem tükrében( I Origins) című filmre.

Előzetesen gyakorlatilag semmit sem tudtam a filmről, a cím derengett, néhány éve talán olvashattam valamely filmes lapban, tudtam, hogy a Mike Cahill rendező alkotása foglalkozik különböző vallási és tudományos témákkal, ezen felül azonban teljesen tiszta lappal kezdtem neki a filmek, és olyan katarzisban volt részem, mely nagyon ritkán adatik meg.

Dr. Ian Gray molekuláris biológusként dolgozik, munkájából adódóan pedig a tudományos tényeknek, a cáfolhatatlan, egzakt adatoknak hisz, sőt, egyik fő célja, hogy munkásságával megdönthetetlen bizonyítékokkal támassza alá az evolúció néhány ingoványos területét. Egy napon aztán találkozik egy lánnyal, Sofival, a két fiatal pedig rögtön egymásba szeret. Kapcsolatuk idilli, ám a háttérben végig meghúzódnak az alapvető értékrendi, világnézeti különbségek. Mivel jelen írás célja a film bemutatása, ajánlása, ennélfogva a történetről nem is szeretnék többet elárulni, talán csupán annyit, hogy a játékidő felénél történik egy olyan esemény, mely teljesen felborítja a film addigi menetét.

Kezdjük a technikai részletekkel, hogy később mélyebben kitérjünk a film mondanivalójára, gondolatvilágára. A főszereplőhármas( Michael Pitt, Brit Marling és Astrid Berges- Frisbey) korrekt alakítást nyújt, a film vágása lendületes, van néhány kifejezetten bátor és tetszetős képi megoldás. Kiemelendő még a soundtrack, mely a maga lágy sejtelemességével remekül járul hozzá a film hangulatához.

Ami viszont kétségtelenül a legnagyobb erőssége a filmnek, az az elképesztően erős motívumrendszer.A legfontosabb szerep nyilván a szemé, ez az allegória, mely végig vonul az egész filmen. A film kettőssége is remekül érzékeltethető ennek a képnek az értelmezésével. Ha a szemre úgy hivatkozunk, mint a lelkünk tükrére, akkor a film spirituális vonulatát érthetjük meg, ha pedig az egyik legfontosabb szervként gondolunk rá, akkor a tudomány racionalizmusában találjuk magát. A film végig ennek a két értelmezésnek a szintézise jellemző, a döntés teljességgel a nézőre van bízva, az alkotás nem foglal állást. Egy másik, talán kevésbe egyértelmű, de véleményem szerint legalább ennyire fontos motívum az ajtó. Először a film közepén egy beszélgetés során kerül elő, Sofi egyfajta gátként hivatkozik rá, mellyel Ian kizárja a külvilágot, a véleményével nem egyező gondolatokat, egyszerűen falat húz maga köré. Több ponton lesz ezután fontos szerepe az ajtóknak, a legeklatánsabb példa kétségkívül a film utolsó jelenete, mely az ajtó nyitásával zárul…Ezen kép jelentése könnyen dekódolható, egyrészt visszautalhatunk Sofi szavaira, másrészt pedig könnyen eszünkbe juthat, hogy az ajtó szerepe kettős, hiszen egyszerre zár le-, és nyit meg egy helységet, a film pedig tulajdonképpen arról szó, hogy a főszereplőink képesek nyitni az új gondolatok felé, kilépnek a képzelt szobából. Bravúros, ahogyan a forgatókönyv végig kételyek között tartja a nézőt, minden fordulat esetében megvan a lehetőség a spirituális és a tudományos magyarázatra is.

Összegezvén, kiváló film A szem tükrében, amellett, hogy érzelmileg is nagy hatást gyakorol a nézőre, igazi intellektuális ínyencség, mely felteszi a nagyon jó kérdéseket, ezzel késztetvén gondolkodásra a nézőt. Mindenkinek ajánlom, aki egy, a mai mainstreamtól markánsan eltérő filmre vágyik.

Vigh Martin

Kép:Port.hu, JustWatch

161 megtekintés.

Megosztás:

0 comments

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>